Publicat de: Jeffreys | Septembrie 15, 2008

PRIMA MEA ZI DE ŞCOALĂ( când se potcovea puricele cu 99 ocale de fier…)

Motto: Eram aşa de sărac când am fost copil, că dacă nu eram băiat, nu aş fi avut cu ce să mă joc…”

 

A fost în data de 15 septembrie 1973. An bun pentru ştevie şi urzică, cu toate că în acea perioadă încă pâinea, carnea şi laptele se dădeau fără cartelă, litoralul românesc era vizitat de turişti scandinavi, iar noi n-aveam nici o grijă pentru ziua de mâine.

Mama şi bunica lucrau la chioşcul de dulciuri aflat la 50 de metri de şcoală şi vindeau eugenia, ciocolată de casă( făcută din zahăr, cacao şi lapte praf) şi îngheţată wafe sau în pahare de plastic, cu linguriţă tot de plastic. Frigidere nu erau, astfel încât venea maşina frigorifică şi aducea batoane de gheaţă, pe care le spărgeam cu ciocanul şi le puneam într-o aşa-zisă ladă frigorifică şi astfel ţineau la rece îngheţata şi sucul(unicul existent la noi şi care costa 1 leu  ). Mai vindeau Carpaţi cu şi fără filtru, Mărăşeşti şi Naţionale. Era vremea produselor pe care scria „ aromatizat chimic, colorat sintetic” şi despre care credeam că sunt fabricate folosind cele mai noi cuceriri ale ştiinţei şi tehnicii, datorate savanţilor sovietici.

Dimineaţa m-au îmbrăcat frumos în haine urâte, uniforma cu cămaşa cu pătrăţele alb-albastre, părul tuns regulamentar, ghiozdanul pe umeri, buchetul de flori în mână şi, împreună cu tot familionul, am luat direcţia şcolii.

Clădirea şcolii din centrul oraşului fusese pe vremuri sediul judecătoriei, iar un corp de clădire  fusese puşcărie; zidurile din cărămidă erau foarte groase, iar la unele clase s-au mai păstrat vechile uşi groase din lemn, prevăzute cu vizor cu gratii.

Lume multă în curtea şcolii, gălăgie mare, forfotă, toţi aşteptând startul showului. Singurul copil pe care-l cunoşteam acolo era prietenul meu Giţi, pe care-l ştiam de vre-o 6 ani(deci de foarte multă vreme, având în vedere că aveam doar 7 ani). El era mic şi blond, faţă de mine, brunet, care şi pe-atunci eram grăsuţ( acum sunt doar maturizat ). Şi nu ne-am despărţit, astfel încât, atunci când am intrat în clasă, ne-am dus aţă şi ne-am aşezat în ultima bancă. Dar n-am rămas multă vreme împreună; el fiind prea mic, l-au mutat mai în faţă, iar ulterior şi pe mine.  Pe învăţătoarea noastră (tovarăşa învăţătoare) o chema Cristea Maria ţi a fost o femeie deosebită. Am iubit-o întotdeauna şi chiar şi după mulţi ani, student fiind, mergeam acasă şi ne întâlneam pe stradă, stăteam de vorbă, îi povesteam despre ce mai fac şi-şi amintea de fiecare dintre colegii mei, de parcă ieri ne-am fi despărţit.

Şi asta a fost prima mea zi de şcoală. Şi a venit a doua şi a treia şi…..

Cam multe zile de şcoală. Ca să pot înălţa Românica de azi spre noi culmi de progres şi civilizaţie. Şi poate, odată, când vor umbla câinii cu covrigi în coadă……

Responses

  1. Mi-am amintit de prima zi de scoala. Doar drumul, statul in careu, unde tovarasul director ne-a tinut o cuvantare de bun venit, si cam atat. In general, cam cu atat am ramas din scoala…

  2. Am savurat fiecare zi de şcoală. Nu pentru şcoala însăşi ci pentru că aveam zilnic posibilitatea să mă-ntâlnesc cu oamenii care-mi erau cei mai dragi: prietenii mei de-o viaţă la şcoala generală şi liceu, respectiv prietenii din facultate, de la care am învăţat infinit de multe lucruri şi mi-au deschis mintea de „small town boy”. La şcoală am petrecut cele mai faine clipe cu ei şi toate astea „just for free”.
    Acum văd zi de zi( la muncă şi în general) multe feţe de care m-aş putea lipsi lejer. sau cum se zice: cunosc mulţi oameni pe care n-aş mai vrea să-i ştiu.
    Ce n-aş da să fiu iar clasa întâi…..

  3. Merci pour cette tranche de vie savoureuse 🙂

    • i’m a small town dude with a big city atitude…

      • nu cunosc limba engleza, dar un pic romana 😉
        O zi buna (din franta) 🙂


Lasă un răspuns

Categorii

